ways to weight loss

Eftersom det är tänkt att denna bloggen ska handla om bantning (även om jag inte riktigt orkat/hunnit/velat påbörja mitt lilla projekt än) så tänkte jag skriva ett och annat om alla de tidigare viktminskningsmetoder jag använt mig av. Du som tänkte börja, eller kanske just nu försöker banta, kanske kan finna lite tips, idéer och inte minst inspiration i min mångåriga, surt förvärvade och gedigna kunskap om ämnet.


GI-metoden går ut på att du får äta mer av mer levande saker som kött, ost, frukt och grönt, och mindre av lite mer döda saker som bröd och pasta och annar med socker och mjöl i. GI-människor är speciellt förtjusta i nötter i alla des former och färger, och livsmedel med svåruttalade namn som "bulgur" och "quinoa".

Montignac-metoden och Paulún-metoden är samma lika som GI-metoden, bortsett från att några snubbar har snott idén och satt sitt eget namn på den för att bli rika och tjäna pengar. Rätt fiffigt, faktiskt. Det tänker jag också göra.

Atkins-dieten är som GI-metoden fast lite mer hardcore. Man kan typ äta kött med grädde fem gånger om dan. Sen dör man av åderförkalkning, kassa levervärden och cancer i bukspottskörteln.

Grönsaksdieten utformades av mig och mina trogna bundsförvanter under gymnasiets glada dagar. Man får äta grönsaker och/eller knäckebröd med grönsaker på. Grönsaksdieten håller i max två dagar, för sen är det chokladpudding eller ostkaka till efterrätt igen.

Soppdieten testade jag och min kära kollega Kristina efter nyår. Man kokar femhundra liter soppa. Dag 1 får man äta grönsaker och soppa. Dag 2: Frukt och soppa. Dag 3: Frukt, grönsaker och soppa. Dag 4: Åtta bananer, åtta glas mjölk. Samma gamla soppa. Dag 5: Sisådär 170 g kött. Och visst ja - den förbannade soppan. Och så vidare. Dramatisk viktminskning utlovas. Om det funkar? Ingen aning - vi kom aldrig längre än till dag 5.

"Ät vad du vill och var glad"-dieten är inte mycket till viktminskningsmetod egentligen. Man går inte ner särskilt mycket, snarare tvärtom. Det är dessutom jobbigt att gå runt och vara glad hela tiden. Ett absolut måste i denna diet är repliken "Jag äter vad jag vill och är glad ändå" - som helst ska åtföljas av att man klappar sig förnöjt på magen och ler brett men ansträngt.

Självsvält handlar om att man hoppar över eftermiddagsfikat och tycker fruktansvärt synd om sig själv för det.

Shoppingdieten är oftast ofrivillig men effektiv. Den går helt enkelt ut på att man unnar sig de där snygga skorna som man inte har nån matchande väska till, unnar sig väskan som matchar skorna, köper en ny jacka för att komplettera sin nya outfit och ett par tre örhängen för att piffa upp det hela med. Sen får man vackert vänta 20 dagar på nästa lön innan man har råd att köpa mat igen.

Hobby-bulimi passar man på att ha när man är magsjuk eller matförgiftad. Man laddar upp med kakor, godis och glass eftersom man ändå vet att det kommer upp den naturliga vägen sen. Det gäller dock att sluta i tid - alldeles innan man blir frisk.

Rödvinsdieten. Ett glas rödvin om dagen är bra för magen. Det hela beror naturligtvis på vad man äter till vinet. Ost och kex är en höjdare - ypperligt om man går efter GI-metoden. Fast vin är inte särskilt GI-korrekt. Och det gäller ju att det är fullkornskex. Men vem vill besudla rödvin med fullkorn? Annars går det att kombinera rödvinsdieten med shoppingdieten - köp rödvin för alla pengarna istället. Men då kör jag hellre på skorna. Fast jag måste erkänna att fler tomma rödvinsflaskor än nya skor hopar sig på mitt golv. Jag måste nog tänka om.

Halvhjärtad motion är inte heller någon bra viktminskningsmetod. Men man kan i alla fall säga att man motionerar regelbundet. Det gör jag. Jag har joggat till jobbet hela två gånger i år! Och då får man naturligtvis unna sig något extra sedan, det har man förtjänat då.

Ben & Jerry's-dieten suger som diet. Men eftersom man motionerar regelbundet går det bra ändå.


Det var nog alla dieter jag kunde komma på för tillfället. Tveka inte att skriva om du behöver råd i någon klurig viktminskningsfråga. Som du ser är jag väl bevandrad i ämnet. Om du själv har en mirakeldiet att rekommendera är jag idel öra. Om du hittar uppenbara faktafel är jag inte det minsta intresserad av att ta del av dem - jag är rätt tillfreds med min version av sanningen.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0