democracy hypocrisy

Jag vet, jag är lite efter. Som vanligt. Men det har tagit lite tid för mig att samla mig. För jag har varit så besviken. På Sverige. Hur fan kunde ni?!


Hur kunde ni i er vildaste fantasi tro att det skulle gå att sticka huvudet i sanden och låtsas att problemet inte existerar? Hur kunde ni tro att det skulle hjälpa att tiga ihjäl frågan istället för att ta upp den till debatt? De senatse dagarna har präglats av någon slags naiv landssorg över SD:s framgångar i valet, och jag kan inte låta bli att undra: Hur kunde ni inte förutse det här? Det enda som kom som en chock för mig var att det verkade komma som en chock för så många. Vart har ni hållit hus?


Den metod man hittills har tillämpat för att bemöta SD har helt enkelt inneburit att man inte har bemött dem alls. Men alltså. Ett problem är aldrig imaginärt så länge det finns personer för vilka problemet är reellt. Oavsett om det är nåt psykfall som skjuter ihjäl folk på måfå för att tysta rösterna i huvudet eller folk som röstar på SD för att de är missnöjda med integrationspolitiken så kvarstår faktum - situationen hade kunnat förhindras om någon hade uppmärksammat symptomen i tid och satt in åtgärder! Men de etablerade partierna har envist vägrat att ta upp diskussionen med SD, bemöta deras politik och presentera ett sunt alternativ, och således har folk sökt sina egna lösningar. Så jag frågar igen - hur har ni INTE kunnat förutse det här? SD har på intet sätt "nästlat sig in" i riksdagen, det är de etablerade partierna som har banat väg för dem genom att vägra att lyfta debatten från smutskastning till en intellektuell nivå.


Jag menar att det är av denna anledning vi nu har SD i riksdagen. Och som representant för 5,7% av Sveriges röstande befolkning har de rätt att bli bemötta som vilket annat folkvalt parti som helst. Det är konsekvensen av att leva i en demokrati. Vad förmedlas annars? "Ni har rätt till era åsikter, men bara om de går i linje med våra åsikter"? Naturligtvis förstår jag att folk upplever SD:s politik som ett hot mot demokratin, men genom att systematiskt, och av principskäl, motarbeta ett folkvalt parti på riksdagsnivå så blir ju profetian självuppfyllande. Demokrati kan - och får - inte reduceras till ett begrepp som vi kan tillämpa lite när det passar oss. SD är symptomet, inte orsaken. Och det är naturligtvis orsaken som måste angripas.


Jag har också väldigt svårt att tro att dessa röstande 5,7% är renodlade rasister. Ja, naturligtvis finns det rötägg inom den egna organisationen. Naturligtvis finns det uttalat främlingsfientliga medlemmar. Men om det av denna anledning är okej att dra alla över en kam är alla moderater, enligt samma logik, skattefuskare. Alla socialdemokrater tjuvar och alla miljöpartister rattfyllerister. Och jag menar, kom igen nu Sverige, jag trodde att vi var lite bättre än så.


Jag är mer än måttligt trött på gnäll, smutskastning och skuldbeläggande. Skärp er nu, för helvete. Lyft debatten. Ta ert ansvar. Red ut situationen. Någonstans har ju något gått fel, men ni löser INGENTING genom att plocka bort facebook-vänner som inte har röstat precis som ni har, vägra sminka er i samma rum som någon av en annan åsikt och vägra prata om problemen. Hur ska vi någonsin kunna lösa några konflikter om vi inte kan föra en enkel dialog?

Kommentarer
Postat av: Jennie - Design & mycket mer!

Väldigt bra skrivet!



Tummen upp till dig!

2010-09-28 @ 23:32:44
URL: http://jenniemariajohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0